Dé directe verbinding tussen zzp'ers en zorginstellingen

Inloggen Meer info

Wat heb je allemaal nodig om te starten als zzp'er in de zorg?

Hieronder noemen we per onderwerp waar je aan moet denken.

1. Kamer van Koophandel

Wil jij starten als zzp’er in de zorg, dan begint dat altijd bij de Kamer van Koophandel. Bedenk een goede bedrijfsnaam voor jouw bedrijf. De naam maakt dat jij te onderscheiden bent van andere zzp’ers. Let bij de inschrijving goed op de codering die je kiest. Dit bepaalt later jouw BTW-vrijstelling. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over welke rechtsvorm je kiest. De eenmanszaak is voor veel zzp’ers in de zorg de meest logische keuze.

2. Aanmelden bij de Inspectie

Als je je ingeschreven hebt bij de Kamer van Koophandel ontvang je een brief thuis van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Zij nodigen je uit om je ook bij de Inspectie in te schrijven als zzp’er in de zorg. Midden 2022 is dit verplicht. Deze inschrijving is belangrijk, omdat je namelijk als een zorgorganisatie gezien wordt. Dit wordt ‘solistisch werkende’ zorgverlener genoemd.

3. Aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

Een VOG kan gevraagd worden door je opdrachtgever. Dit is niet vreemd, zij zijn namelijk verplicht om onderzoek te doen naar jouw achtergrond. De term die hiervoor gebruikt wordt is ‘vergewisplicht’. Om een VOG aan te vragen heb je een opdrachtgever nodig. Het is mogelijk via Voca Zorg een VOG aan te vragen. De kosten (€33,85) zijn voor eigen rekening.

4. Belastingaangifte

De meeste zzp’ers in de zorg nemen het besluit om de belastingaangifte als ondernemer in te vullen. Daarmee ben je formeel IB-ondernemer, ook wel Ondernemer voor de Inkomstenbelasting genoemd. Het doen van je aangifte kan je zelf doen of via een accountant/boekhouder. 

Aan de hand van de juiste code bij jouw inschrijving bij de KvK bepaalt de Belastingdienst of jij vrijgesteld bent van BTW. Bijna alle zorggebonden handelingen zijn BTW-vrijgesteld. Je rekent geen BTW naar de opdrachtgever en je kan ook geen BTW terugvorderen op jouw zakelijke aankopen. Verder houdt dit in dat je maar 1x per jaar de aangifte hoeft te doen.

Ons advies is om hiervoor een professional te zoeken die je kan helpen bij de aangifte.

5. Boekhouding

Waar het bij de aangifte fijn is om een professional met je mee te laten kijken en deze de aangifte te regelen is het voor je dagelijkse administratie niet nodig om hier iemand voor in te huren. De dagelijkse boekhouding kan je zelf gemakkelijk bij houden in bijvoorbeeld een Excel bestand. Na je inschrijving op het Voca Zorg platform kan je van ons een basis Excel bestand krijgen. Zo wordt het nog eenvoudiger.

6. Facturatie

Uren die gewerkt worden moeten natuurlijk ook gefactureerd worden. Vanuit je boekhouding kan je gemakkelijk je uren en tarieven overnemen in je factuur. Let hier goed op de geëiste opmaak van je factuur. Jouw adresgegevens maar ook die van de opdrachtgever dienen op je factuur te staan. Maar denk ook aan bijvoorbeeld een kostenplaats of jouw ID-nummer bij de opdrachtgever. Zorg dat je je duidelijk houdt aan je overeenkomst. Welk ORT-tarief mag je berekenen? Mag je reiskosten factureren? Factureer je per week of per maand? Dit zijn punten waar je rekening mee dient te houden. Ook hiervoor hebben wij een standaard lay-out gemaakt die je alleen nog maar in hoeft te vullen met jouw persoonlijke gegevens.

7. Verzekeringen

Verzekeringen en je toekomst.

Als zzp’er in de zorg is het aan te raden om jezelf goed te verzekeren en rekening te houden met de toekomst. Een aantal zaken is van belang.

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering is niet automatisch nodig. Zorginstellingen zouden hiervoor verzekerd moeten zijn. Als zzp’er kun je aangesproken worden op de gevolgen van een schadegeval. Wil je dit risico verkleinen? Neem dan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Hierdoor loop je minder (financieel) risico mocht er toch iets misgaan tijdens je werkzaamheden. 

Een belangrijke verzekering is de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Houd er rekening mee dat dit niet automatisch geregeld is zoals dit bij loondienst wel het geval is. Zolang je in loondienst bent krijg je het loon bijna volledig doorbetaald in geval van ziekte of ongeval. Als zelfstandig ondernemer moet je zelf zorgen voor je inkomen. Ook als je niet meer in staat bent om te werken. Zeker als je volledig als ZZP-er aan de slag gaat is een goede verzekering hiervoor noodzakelijk. Ga je dus volledig zzp’en, neem dan een AOV is ons advies! De mate van uitkering en de duur hiervan kun je zelf bepalen. Via een adviseur kun je kiezen uit de vele aanbieders die er zijn en de juiste dekking samenstellen. Denk dus tijdig aan deze(maatwerk)verzekering zodat je gelijk verzekerd bent vanaf je eerste klus.

Voor je pensioen geldt hetzelfde als voor de arbeidsongeschiktheidsvoorzieningen. Dat stopt zodra je niet meer in loondienst bent. Je behoudt bij pensioen wel je rechten die zijn opgebouwd maar de groei is eruit. Zorg dus ook voor een goede regeling als het om je oude dag gaat.

Wilt u meer informatie over het bovenstaande? Klik dan hier:

Al met al lijkt het veel werk, maar als je dit eenmaal op de rit hebt, heb je veel profijt van deze goed opgezette basis.

Mocht je vragen hebben neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

WhatsApp ons direct!